[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.5.A tu opiszę polecenia dotyczące selekcji, które są zawarte w menu obrazka, pozycjaScript-Fu/Selection:Distres Selection tworzy postrzę-pione lub innedziwne kształtyz naszej selekcji:75 3 SELEKCJE, MASKI, KANAAY ALFAFade Outline  wycina fragment ob-razka zaznaczony selekcją i rozmywa kra-wędzie:Round powoduje zaokrąglenie brzegów aktywnej selekcji.Poniżej zastosowałem wartośćRelativeRadius(czyli promień tego zaokrąglenia) równą 1, mniejsza wartość  to mniejsze zaokrąglenie,większa wartość to większe zaokrąglenie brzegów:To Brush tworzy pędzel z naszej selekcjiTo Image tworzy nowy obrazek z selekcjiSpis treści76 4 MASKI WARSTW4 Maski warstwMaska warstwy tym różni się od innych masek, że jest przypisana na stałe do konkretnej warstwy i od-działuje tylko na nią.Jest ona reprezentowana przez  obrazek o palecie 256 odcieni szarości (jak każdamaska), kolor czarny na takiej masce powoduje, że maskowana warstwa jest w tym miejscu całkowicieprzezroczysta, kolor biały sprawia, że maskowana warstwa jest nieprzezroczysta (czyli widać oryginal-ną zawartość takiej warstwy), kolory pomiędzy białym i czarnym sprawiają, że warstwa jest mniej lubbardziej przezroczysta.Maska warstwy ma tę zaletę, że nie ingeruje w oryginał, to znaczy, że pierwotna warstwa, do którejprzypiszemy taką maskę pozostaje nienaruszona, chyba że połączymy taką maskę z warstwą.Pamiętajmy, że jeśli chcemy zapisać nasz obrazek wraz z maskami warstw (które potem bedziemymogli edytować), trzeba wybrać XCF jako format zapisu!!!Nic nie zastąpi przykładu, na którym jest jasno pokazane co i jak, a więc koniec wymądrzania się,zobaczmy o czym ja w ogóle mówię.1.Za przykład posłu-ży paprykowe zdję-cie, które umieściłemna warstwie ponadtłem:Zdjęcie pochodzi z Corel Professional Pho-tos CD-ROM  Sampler I2.Do paprykowej warstwy dodam maskęwarstwy.W tym celu należy zaznaczyć pa-prykę na palecie z warstwami (dostęp doniej mamy poprzezCTRL+L):i prawym przyciskiem myszki otwierammenu dla warstwy i wybieram polecenieAddLayerMask(Dodaj maske warstwy):Wyskoczy poniższe okienko:Musimy zdecydować czy chcemy na początek by maska była wypełniona białym kolorem (White Full Opacity), co spowoduje, że nasza paprykowa warstwa jest nadal nieprzezroczysta, jak napoczątku (ja wybrałem właśnie tę opcję):77 4 MASKI WARSTWLub zdecydujemy żeby maska była wypełniona czarnym kolorem (Black FullTransparency),co spowoduje, że nasza paprykowa warstwa stanie się natychmiast całkowicie przezroczysta i bę-dziemy widzieli tło, które znajduje się poniżej tej warstwy, dopiero jak będziemy malować po mascekolorem białym, wtedy pokaże się warstwa paprykowa:A ostatnia opcja z okienka dialogowegoAddMaskOptions,Layer sAlphaChannelspowoduje,że przezroczystość każdego piksela warstwy maskowanej zostanie zmapowana do wartości w od-cieniach szarości i odzwierciedlona na dodanej masce warstwy (w przypadku powyższej warstwypaprykowej efekt będzie ten sam co pierwsza opcjaWhite FullOpacity).3.Teraz możemy zacząć malować na naszej masce, ale by móc to robić klikamy na ikonce maski,która pojawi się na palecie warstw tuż obok ikonki maskowanej warstwy.Możemy używać dowolnych narzędzi, do malowania i selekcji.Ja namalowałem pędzlem koloruczarnego napis PAPRYKA.Tam gdzie widnieje napis prześwituje białe tło (warstwa paprykowastała się całkowicie przezroczysta w tym miejscu):Jeżeli mając już tę maskę zapragniemy pomalować na samej warstwie a nie na masce, to kliknijmyna ikonce maskowanej warstwy.W każdej chwili możemy pozbyć się maski warstwy wybierając polecenieDeleteLayerMask(skasuj maskę warstwy).Jeśli chcemy pracować na podglądzie samej maski to wystarczy na jej ikonie kliknąć z wciśniętymrównocześnie klawiszemALT(jeszcze raz klikniemy a wrócimy do poprzedniego stanu):78 4 MASKI WARSTWJeżeli chcemy zobaczyć samą warstwę bez maski to wystarczy kliknąć ikonę warstwy i równocześnieprzytrzymać klawiszCTRL(jeszcze raz klikamy tak samo, by wyjść z tego podglądu).%7łeby móc zastosować jakiś efekt do tak zmodyfikowanej war-stwy to musimy połączyć maskę warstwy z samą warstwą pole-ceniemApplyLayerMask(pamiętajmy, że po takiej operacjiwarstwa traci na zawsze zamaskowane piksele).Ja złączyłemmaskę z warstwą i dodałem cień:4.Jeśli chcemy by napis PAPRYKA był wypełniony paprykami a nie wycięty z nich to w mascewarstwy stosujemy polecenieImage/Colors/Invert:5.Dobrym pomysłem jest stworzyć z maski warstw selekcję poleceniemMask toSelectioni zapisaćsobie ją do osobnego kanału poleceniemSelect/Saveto Channel, dzięki czemu, w każdej chwilibędziemy mogli bez większych ceregieli zmienić szybko pozycję napisu na warstwie.W tym celukasujemy starą maskę warstw, robimy nową i poleceniemChannelto Selectionuaktywniamyselekcję paprykowego napisu i przemieszczamy ją w dowolne miejsce trzymając klawiszALT(bynie przemieszczać selekcji z pikselami), a potem zalewamy odpowiednim kolorem (białym, czarnym,bądz jakimś szarym):79 4 MASKI WARSTW6.Maski warstw nadają się świetnie do robienia płynnego przenikania jednej warstwy w drugą.Poprostu na masce robimy gradient (jaki potrzebujemy, ja użyłem liniowego) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • czarkowski.pev.pl
  •