[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.��Rozdział 9.ReferencjeW poprzednim rozdziale poznałeś wskazniki i dowiedziałeś się, jak za ich pomocą możnaoperować obiektami na stercie oraz jak odwoływać się do obiektów pośrednio.Referencje mająprawie te same możliwości, co wskazniki, ale posiadają przy tym dużo prostszą składnię.Z tego rozdziału dowiesz się:" czym są referencje," czym różnią się od wskazników," jak się je tworzy i wykorzystuje," jakie są ich ograniczenia," w jaki sposób przekazywać obiekty i wartości do i z funkcji za pomocą referencji.Czym jest referencja?Referencja jest aliasem (inną nazwą); gdy tworzysz referencję, inicjalizujesz ją nazwą innegoobiektu, będącego celem referencji.Od tego momentu referencja działa jak alternatywna nazwacelu.Wszystko, co robisz z referencją, w rzeczywistości dotyczy jej obiektu docelowego.Referencję tworzy się, zapisując typ obiektu docelowego, operator referencji (&) oraz nazwęreferencji.Nazwy referencji mogą być dowolne, ale wielu programistów woli poprzedzać jej nazwę literą r.Jeśli masz zmienną całkowitą o nazwie someInt, możesz stworzyć referencję do niej pisząc:int &rSomeRef = someInt;Odczytuje się to jako: rSomeRef jest referencją do zmiennej typu int.Ta referencja zostałazainicjalizowana tak, aby odnosiła się do zmiennej someInt. Sposób tworzenia referencji ikorzystania z niej przedstawia listing 9.1.UWAGA Operator referencji (&) ma taki sam symbol, jak operator adresu.Nie są to jednak tesame operatory (choć oczywiście są ze sobą powiązane).Zastosowanie spacji przed operatorem referencji jest obowiązkowe, użycie spacji pomiędzyoperatorem referencji a nazwą zmiennej referencyjnej jest opcjonalne.Tak więc:int &rSomeRef = someInt; // okint & rSomeRef = someInt; // okListing 9.1.Tworzenie referencji i jej użycie0: //Listing 9.11: // Demonstruje użycie referencji2:3: #include4:5: int main()6: {7: using namespace std;8: int intOne;9: int &rSomeRef = intOne;10:11: intOne = 5;12: cout
[ Pobierz całość w formacie PDF ]